Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Montaż nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro w ciągniku Massey Ferguson 6490

Dodano: 26.05.2024
Nawigacja-Trimbe-Vantage-27-fot.-Tomasz-Kuchta
Przed nami montaż testowej nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro. Czy wszystko pójdzie gładko? fot. Tomasz Kuchta

Aby przejść do właściwego testu systemu do jazdy równoległej od Trimble, najpierw musimy zacząć od jego montażu. Jak to wygląda w praktyce? Ile trwa? Jak bardzo ingeruje się w ciągnik? Czy w każdym traktorze można zamontować taką nawigację?

Rozpoczynamy test nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro. Tego jeszcze nie było!

Jako redakcja rolnicza podejmujemy się nie tylko testów ciągników, kombajnów, czy maszyn towarzyszących, ale też innych ciekawych rozwiązań stworzonych dla segmentu agro. Jakie są założenia testu systemu nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro? Na czym się skupimy?

Czytaj dalej

Profesjonalnym serwisantom montaż nawigacji Trimble w ciągniku może zająć nawet cały dzień. Jak to wyglądało w naszym przypadku? Czy wszystko poszło gładko i bezboleśnie?

Nawigacja w każdym ciągniku? To możliwe

Już na samym starcie postanowiliśmy sprawdzić, czy są jakieś wymagania techniczne, jakie musi spełnić ciągnik, by móc w nim zamontować system do jazdy równoległej. Co w tej kwestii mówią eksperci?

– Nie ma absolutnie żadnych wymagań co do ciągników, które mają zostać wyposażone w nasz system nawigacji, czy ISOBUS. Dla przykładu mogę powiedzieć, że nierzadko zdarzają się sytuacje, gdzie „dozbrajamy” leciwe Ursusy, Zetory czy Belarusy.  Pamiętam naszych partnerów z Bułgarii, którzy często montowali systemy prowadzenia równoległego w 30-40 letnich traktorach, nierzadko w kiepskim stanie technicznym – nawet bez kabiny. Niezbędny jest jedynie sprawny układ kierowniczy i wspomaganie, choć jeśli go nie ma to też możemy dołożyć. – wyjaśnia Piotr Pawłowski, współwłaściciel Vantage Polska.

Nawigacja Trimbe Vantage 3 fot. Tomasz Kuchta
Cała operacja rozpoczęła się od odkręcenia oryginalnej kierownicy ciągnika fot. Tomasz Kuchta

Taka praktyka nie dziwi, bowiem wyposażając używany ciągnik w nawigację z ISOBUSem, pod względem funkcjonalności w zakresie rolnictwa 4.0 może on nie odbiegać od nowego ciągnika kosztującego często kilku, a nawet kilkunastokrotnie więcej niż nasz używany traktor.

Pora na montaż nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro

Cały układ składa się z trzech najważniejszych elementów:

anteny NAV-900,

wyświetlacza GFX-1060,

kierownicy z silnikiem elektrycznym.

Montaż rozpoczął się od odkręcenia oryginalnej kierownicy Massey Fergusona. Ku naszemu zaskoczeniu jej wymontowanie poszło bardzo sprawnie i szybko.

Nawigacja Trimbe Vantage 5 fot. Tomasz Kuchta
Wspornik silnika już przytwierdzony do kolumny kierowniczej fot. Tomasz Kuchta

Teraz przyszła kolej na przykręcenie silnika elektrycznego do kolumny kierowniczej – po kilku chwilach była ona już na swoim miejscu. Pozostało jeszcze przymocować ją tak, by była w pełni stabilna. W tym miejscu bardzo spodobało nam się to, że wraz z zestawem firma dostarczyła także specjalne mocowanie, stworzone z myślą o ciągnikach Massey Ferguson wyposażonych w tę konkretna deskę rozdzielczą.

Efekt? Po kilku minutach silnik był już unieruchomiony, a wszelkie otwory doskonale pasowały do montażu. Co istotne, zamontowany silnik nie ogranicza możliwości korzystania z przycisków sterujących komputerem pokładowym traktora.

Montaż anteny i wyświetlacza Trimble

Mogliśmy zatem przejść do anteny Trimble. Do jej montażu bardzo przydaje się metalowy wspornik, który z jednej strony jest przykręcany do anteny, a z drugiej strony jest przyklejany do dachu kabiny ciągnika. To szczególnie ważne, gdyż eliminuje konieczność wiercenia w dachu. Pozostało nam więc oczyścić płaszczyznę dachu zmywaczem uniwersalnym oraz przykleić wspornik wraz z anteną.

Nawigacja Trimbe Vantage 6 fot. Tomasz Kuchta
Silnik sterujący kierownicą już na swoim miejscu fot. Tomasz Kuchta

Na nasze życzenie serwisant przygotował także dodatkowy przycisk, który pozwala na włączenie prowadzenia równoległego bez konieczności odrywania ręki od podłokietnika. Standardowo bowiem funkcję tę należy każdorazowo aktywować na ekranie wyświetlacza.

W tym celu wykorzystaliśmy zaślepione fabrycznie miejsca na podłokietniku, w których mogły być zamontowane opcjonalne przyciski. To właśnie konieczność otwarcia podłokietnika oraz przeciągnięcia przewodów zajęła nam najwięcej czasu.

Niejako na deser pozostało przymocować uchwyt mocujący wyświetlacz – do tego  wykorzystaliśmy stalową rurę tworzącą konstrukcję drzwi.

Na koniec ciągnik został także doposażony w przewód ISOBUS.

Dwie strategie montażu przewodów

Każdy klient firmy Vantage Polska może wybrać, czy chce aby wszelkie przewody łączące ze sobą poszczególne elementy układu pozostały na wierzchu, czy też aby były schowane.

Nawigacja Trimbe Vantage 11 fot. Tomasz Kuchta
Zależało nam, by załączanie jazdy równoległej mogło odbywać się nie tylko po dotknięciu ikony na tablecie, ale też poprzez fizyczne wciśnięcie przycisku umieszczone na podłokietniku ciągnika fot. Tomasz Kuchta

My, wiedząc że nawigacja będzie służyła jedynie testom redakcyjnym zdecydowaliśmy się na dyskretne umiejscowienie ich wewnątrz kabiny. Jednak gdybyśmy decydowali się na zakup takiego urządzenia, wówczas prawdopodobnie postanowilibyśmy nieco skomplikować życie monterowi i poprosilibyśmy o ukrycie przewodów pod plastikowymi osłonami wewnątrz kabiny.

Jak twierdził nasz serwisant, to właśnie ta czynność jest najbardziej pracochłonna, bowiem często wieloletnie mocowania plastików są już nieco sfatygowane, a same plastiki bywają zdeformowane. Należy mieć także na uwadze, że w niektórych modelach ciągników takie działanie wiąże się czasami z koniecznością wywiercenia dodatkowych otworów, czy wycięciem fragmentów niektórych elementów wnętrza. Wszystko po to, by taki montaż jak najbardziej przypominał pracę fabryczną i spełniał oczekiwania klientów.

Nawigacja Trimbe Vantage 12 fot. Tomasz Kuchta
Przycisk już zamocowany, całość jednak wymagała całkowitego wymontowania podłokietnika fot. Tomasz Kuchta

Przy okazji odnotowaliśmy, iż cały system nawigacji nie obejmuje czujnika skrętu kół, dlaczego?

– Stosowana aktualnie przez nas antena NAV-900 ma wbudowane w sobie przyspieszeniomierze i akcelerometry, które niezwykle precyzyjnie odczytują aktualne położenie przednich kół ciągnika. Co znacząco upraszcza cały system, bo nie wymaga konieczności stosowania czujnika skrętu kół. Po pierwsze sam montaż jest szybszy, a po drugie odpada ryzyko jego przypadkowego rozkalibrowania przez np. uszkodzenie mechaniczne, o które nietrudno podczas prac polowych – tłumaczy Piotr Pawłowski, współwłaściciel Vantage Polska.

Kalibracja i gotowe

Po wszystkim pozostało nam jeszcze zaktualizować oprogramowanie wyświetlacza do najnowszego oraz skalibrować cały system na polu. Łącznie wszystkie prace związane z montażem, ustawieniem nawigacji, a także przeszkoleniem operatora trwały w naszym przypadku ok. 7 godzin.

Nawigacja Trimbe Vantage 7 fot. Tomasz Kuchta
Antena NAV-900 w swojej górnej części wykonana jest z grubego materiału, przez co z powodzeniem powinna przetrwać kontakt np. z gałęziami drzew rosnącymi wokół pola fot. Tomasz Kuchta

Podsumowując, bardzo pozytywnie zaskoczył nas cały proces montażu. Początkowo obawialiśmy się konieczności rozkręcenia wnętrza, jednak dzięki temu że nie ukrywaliśmy wszelkich przewodów, było to ograniczone do niezbędnego minimum. Całość i tak prezentuje się dość schludnie, więc nasz zmysł estetyczny jest w tym wypadku zaspokojony.

Najważniejsze, że cały system działa i wydaje się dość prosty w obsłudze. Czy tak będzie w istocie? O tym napiszemy już w kolejnym artykule z testu nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro.

Nawigacja Trimbe Vantage 9 fot. Tomasz Kuchta
Antena najpierw przykręcana jest do metalowego wspornika. Ten z kolei przytwierdzany jest do dachu za pomocą trzech solidnych, samoprzylepnych mocowań fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 10 fot. Tomasz Kuchta
Dach odtłuszczony, antena stabilnie zamocowana. Wszystko odbyło się bez konieczności wiercenia fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 16 fot. Tomasz Kuchta
Uchwyt na wyświetlacz został przytwierdzony do rury stanowiącej konstrukcję drzwi bocznych fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 15 fot. Tomasz Kuchta
Przy okazji w ciągniku przygotowana zostaje wiązka ISOBUS fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 14 fot. Tomasz Kuchta
Zasilanie anteny oraz ISOBUSa zostaje podłączone do akumulatora fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 17 fot. Tomasz Kuchta
Pozostało jeszcze uporać się z mnogością przeróżnych przewodów… fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 18 fot. Tomasz Kuchta
Montujemy kierownicę, wchodzącą w skład całego zestawu Trimble EZ-Pilot Pro fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 20 fot. Tomasz Kuchta
Wszelkie elementy wnętrza powracają na swoje miejsce fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 21 fot. Tomasz Kuchta
Przewody zostają umiejscowione tak, by jak najmniej rzucały się w oczy. Dla bardziej wymagających pod tym względem klientów istnieje opcja ukrycia ich pod elementami wnętrza fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 19 fot. Tomasz Kuchta
Pora na wgranie najnowszych aktualizacji systemowych fot. Tomasz Kuchta
Nawigacja Trimbe Vantage 23 fot. Tomasz Kuchta
Wisienką na torcie jest skalibrowanie całego systemu już na polu fot. Tomasz Kuchta
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami